Wednesday, May 18, 2011

p u n c a k . g u n o n g

salam,kali nih aku nk bawak sume ke puncak yongyap gunong ke-6 dalam G7 xsilap aku laa..okes..cite bermula pada 6.5.2011 apabila aku dengan tegar dan gagah mendaki gunong pertama dalam idop aku..trip perjalanan ngambil masa 4 hari..so aku malas nk tulis tarikh aku tulis perjalan hari sehari..

day 1 :


kami menaiki 4WD slama 3 jam..kematu tak kematu la nk p perkampongan orang asli yg terakhir tuh..da sampai2 lunch teros then dlm pkol 1 mule berjal
an..pjlnan ngambil masa 6-8jam tok sampai 1st kem ktowg..penat tak penat tuh lantak la kan asal sampai..kecuraman juz 50 degree jeh..so okes laa..sampai2 mandi n pasang kemah..air sungai sejok cm xhingat kan..cm air peti sejok pedehal kan..kah3..mndy gak...sje2 jeh amek feel..then makan ayam masak merah+nasik+papadom..sodap weyh..lps mkn borak2 sikit tros masok tido coz terlalu sejok...

day 2 :

pejalanan kami mula pd pukol9 pagi pas mkn brkfst yg di masak oleh
chef bertauliah..pjlanan ngmbil masa 6-8jam gak..tapi juz arini trek mencanak sikit..shoot tros ke puncak arini..so target dlm pkol 6-7 sampai la puncak kalau xde aral melintang ke hape..ade satu trek nyer pnoh pkok balak tombang..aleh2 time panjat tuh aku pon tombang masok celak balak tuh..lek jeh muat kan..haha..bagon kaver macho then tros sambong jalan..kaki berdarah wt dek dulu..sampai puncak baru cek..time 3/4 perjalanan ke puncak aku dpt view amat cantek..dkt trek da canteeq..aku amat terkesima siot..hehhe..last water point kene mendaki ke bawah n ia di tmpt laluan angin..amat sejok..aku tak p amek pon air..mber2 tlg amek kan..hehe..tkot lmbt nek..beselah muatan berat..kami sampai di puncak pkol 5 lbey cmtuh then tros pasang kemah mnom air kejayaan tuka baju n snap snap snap..malam lak bkk bilik kaunseling n share2 feeling time tuh..mmg bez..hehe..then tido mlm tuh berpelok tuboh maseng2..pakai sweter pon xde efek panas..ckp pon kua habok woo..

day 3 :

menuju ke agas..pagi2 bgon kt puncak jeh pe lg..cari port tok m
enanam baja di atas puncak...hehee...pastu salin baju snap pic tros gerak..trek tok pjlnan tron walopon dgor turon cm bahagia kan...tapi lg mencabar dari nek...ce bygkan sesuatu yg hampir cerun tok kita turon...mmg gagah lak sowg yg berbadan tong tok jalan kan...haha..tapi amat berjaya melepasi sgala rintangan ngn melintasi sungai sbnyk 8 anak sungai xsilap aku..setiba jeh di kem agas..aku bersama kump. awal so ktowg psg kemah n idop kan unggon tok halau agas...dlm pkol 5 yg len sampai then tros wt sesi bersih diri then pasang kemah lalu masak..bnyk kes belaku kt kem agas tapi alhamdulilah sume slmt...hehhee...tokseh cite laaa..

day 4 :

tak bnyk berlaku arini...juz continue turon ke bawah..lg bnyk anak sungai di redah..then tiba di perkampongan orang asli nek 4WD tok ke cameron..tamat per
jalanan kami..mari tgk gmbar2 sikit..


* pengembaraan bermula *

* melompat riang dulu *

* muke riang sampai puncak *

* keriangan sambot puncak yongyap *

* view atas puncak *

* tukang masak kami *

* gambar di puncak senja2 *

* sahabat baek & adik kuh *

* belakang *

* depan *

* personal view : mendaki mengajar aku erti kehidopan sedikit sbanyak..aku mula menyukainya..boleh kenal watak somone ngn lbeyh baek.. *

2 comments:

Abu Bakar Bin Hamdan said...

seluar ko out..:P
hahahah

ABDULLAHAKMAL KAMARUDDIN said...

sluar rare kot..
hahaa...
ko ley cari ke sbijik cmnih?